torsdag 25. april 2013

Hans Holbein den yngre



Hans Holbein mest kjente verk er maleriet Ambassadørene som er på 207 x 209 cm. Dette bilde er malt med oljemaling på tre, og er fra 1533. Dette bilde finner du nå i dag på det britiske nasjonalgalleri i London. Hans Holbien ble født 1497 eller 1498 i Augsburg i Bayern. Han døde den 29. november 1543. Hans Holbein var en tysk maler. Kunsten hans var i en nordlig renessanse stil. Hadde flere store oppdrag i England.
Jeg ser en ambassadør og en landsmann i dette verket, i tillegg en merkelig gjenstand som er en hodeskalle. Jeg ser på klærne til personene at de har en viktig rolle. I tillegg til at jeg ser ting på hyllene mellom dem som fortelle de som personer.



Fargene er ganske forskjellige, det grønne i bakgrunnen virker ganske frisk, i motsetning til rødfargen på gulvet som bare er blass. Fargene er også komplementære.

Jeg kan se sammensetningen i dette verket med ambassadørene og hodeskallen, som en slags viktig budskap.

Jeg vil si at kunstneren prøve å formidle at den eneste sikre er døden.

Symboler i dette verket må vel være hodeskallen, og gjenstandene på hyllene mellom de menneskene.

For å klare å forstå verket og hodeskallen, så se på bilde fra høyre og verket vil krype sammen og se ut som en hodeskalle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar